روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

دندانهای حساس: علل و راه حلهای رایج


تاریخ ارسال : 1398/5/24 6:43:45 تعداد بازدید : 20,505 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

در اکثر موارد ، درد دندان حساس ناگهانی و موقتی است. این درد معمولاً هنگامی رخ می دهد که دندان ها در معرض هوای سرد یا غذاهای گرم ، سرد ، شیرین یا اسیدی قرار بگیرند.

دندانهای حساس: علل و راه حلهای رایج

دندانهای حساس می توانند خوردن و نوشیدن را برای شما سخت کنند. در اکثر موارد ، درد دندان حساس ناگهانی و موقتی است. این درد معمولاً هنگامی رخ می دهد که دندان ها در معرض هوای سرد یا غذاهای گرم ، سرد ، شیرین یا اسیدی قرار بگیرند. اگر از دندانهای حساس رنج می برید ، در مورد برخی از دلایل شایع حساس شدن دندان ها و راه حل های مختلف بیشتر بدانید :

سفید کردن دندان ها

بسیاری از افراد برای از بین بردن لکه های سطح دندان و تغییر رنگ دندان ، به سفید کردن دندان ها روی می آورند. با این وجود باید بدانید که برخی از روش های سفید کننده می تواند باعث ایجاد حساسیت دندان شوند. پرواکسید که یکی از ترکیبات اصلی بسیاری از محصولات سفید کننده دندان است ، می تواند عصب دندان را تحریک کند.

با مسواک خود مهربان باشید

هنگامی که دندان‌های خود را با خشونت مسواک می‌زنید می‌توانید زمینه ساییدگی مینای دندان را فراهم کنید. از آن‌جایی که مینای دندان یکی از سخت‌ترین مواد در کل بدن است می‌تواند به تدریج از بین برود. این شرایط می‌تواند منجر به حساسیت دندان، دیده شدن عاج نهفته دندان و تضعیف کلی ساختار دندان شود. در اصل، خشن مسواک زدن موجب پوسیدگی و به احتمال زیاد شکستگی دندان‌ها می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند از مسواک نرم و مو استفاده کنید

نخ دندان نامنظم

درست مثل مسواک زدن دندانهای ،نخ دندان حداقل دو بار در روز ،بخش مهمی از روال بهداشت دندان شماست. نخ دندان از ایجاد پلاک روی دندان های شما جلوگیری می کند. این امر احتمال حساسیت دندان و بیماری لثه را کاهش می دهد.

تحلیل مینای دندان

تحلیل مینا زمانی اتفاق می افتد که میزان مواد معدنی موجود در مینای دندان کاهش یابد. هنگامی که مینای دندان شروع به تجزیه کرد ، دندان ها حساس تر می شوند . از آنجا که مینای دندان در حال رشد نیست ، پس از از بین رفتن دیگر نمی توان آن را ترمیم کرد. نوشیدنی های قندی و غذاهای اسیدی اصلی ترین عامل تجزیه کننده هستند ، بنابراین بهتر است تا حد امکان از مصرف آنها خودداری کنید.

دندان قروچه و روی هم فشار دادن دندان‌ها

در اصطلاح دندانپزشکی به ساییده شدن دندان ها و فشار دادن فک که معمولاً صدای آزاردهنده ای هم دارد، دندان قروچه می گویند. این عمل اکثر اوقات در شب اتفاق می افتد و برای فرد بسیار آزاردهنده می باشد و آسیب های زیادی به دندان وارد می کند. دندان قروچه ناخودآگاه انجام می شود و فرد متوجه این کار نیست.این عادت ساییدگی مینای دندان را در پی دارد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی شما همچنین می تواند نقش بزرگی در دندانهای حساس شما داشته باشد. مصرف منظم نوشیدنی های اسیدی و غذاهای اسیدی مانند ترشی ، چای ، گوجه فرنگی و مرکبات می تواند باعث فرسایش مینای دندان شود و این باعث افزایش احتمال حساسیت می شود.

🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸

راه حل هایی برای دندان های حساس

در حالی که عوامل بی شماری می تواند باعث ایجاد دندانهای حساس شود ، اما  روش های درمانی وجود دارد که به محافظت از دندانهای حساس کمک می کند ، از جمله :

سیلانت دندانی(مواد مسدودکننده شیارهای دندان)

سیلانت های دندانی راه حلی مناسب برای دندان های حساس هستند،که ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند، در واقع دنتال سیلانت ها یک لایه ی رزینی نازک هستند که ناحیه ی دندانی که دچار درد شده را با آن پوشش می دهند تا باعث کاهش حساسیت شوند. توجه داشته باشید که دنتال سیلانت ها موقت هستند و در نهایت ساییده میشوند .

عوامل باندینگ

ممکن است حساسیت دندان ها به دلیل تحلیل ریشه دندان باشدکه باعت نمایان شدن ریشه ی دندان ها می شود، در این مواقع دندانپزشک ممکن است برای پوشاندن سطح ریشه ها از عوامل باندیگ استفاده کند.

استفاده از محافظ دندان

اگر شما مبتلا به دندان قروچه هستید، می توانید در هنگام شب از محافظ های دندان یا به اصطلاح نایت گاردها استفاده کنید چون دندان قروچه خود عاملی برای افزایش آسیب به دندان است.

ژل یا وارنیش فلوراید

فلورایدتراپی یا مالیدن موادی حاوی فلوراید توسط دندانپزشک می تواند حساسیت شما را کاهش دهد. دندانپزشک می‌تواند بر روی نقاط حساس دندان‌های شما پوششی از مواد ضد حساسیت از قبیل لاک فلوراید یا حتی رزین‌های پلاستیکی بگذارد.

 جراحی پیوند لثه

اگر لثه تحلیل رفته باشد، جراحی لثه از ریشه دندان محافظت کرده و حساسیت را کاهش می دهد.

عصب کشی
درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان یا درمان کانال دندانی یک قسمتی از درمان عفونت پالپ دندانهایی است که منجر به از بین بردن عفونت و محافظت دندانهای پاکسازی شده از میکروب های آینده است.
در طول کانال ریشه ، دندانپزشک شما پالپ یا بافتهای عصبی نرم داخل دندان شما را که باعث درد و ناراحتی شما می شود ، خارج می کند.


برچسب ها
دندان های حساس ,تحلیل ریشه دندان ,سفید کردن دندان ها ,تحلیل مینای دندان ,عوامل باندینگ ,سیلانت دندانی

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/8/19 9:02:23 0
    لبنیات و تأثیر مثبت آن بر سلامت دندان
    مصرف منظم محصولات لبنی برای سلامتی دهان و دندان و حتی سلامت استخوان ضروری است. لبنیات سرشار از کلسیم هستند. با توجه به این‌که کلسیم نقش موثری در استحکام لثه‌ها و دندان‌ها دارد. بنابراین استفاده از لبنیات و به ویژه پنیر که سرشار از پروتئین کازئین است می‌تواند نقش موثری در سلامت لثه و دندان‌ها داشته باشد.
  • تاریخ ارسال : 1398/7/14 10:09:20 0
    چگونه می توان بهترین نتیجه را در هنگام استفاده از براکت ها بدست آورد
    اگر به هر دلیل با براکت خود احساس ناراحتی می کنید ، در اسرع وقت با متخصص ارتودنسی خود ملاقات کنید. ممکن است تنظیم ساده براکت برای تسکین درد نیاز باشد.
  • تاریخ ارسال : 1398/6/16 5:51:21 0
    درمان ارتودنسی با الاینر های شفاف
    الاینر های شفاف به عنوان براکت های نامرئی شناخته می شوند و به عنوان یکی از پیشرفت های تکنولوژیکی برای حرکت دندان های شما و تراز کردن فک برای لبخند سالم در نظر گرفته می شوند.
  • تاریخ ارسال : 1398/8/15 11:16:22 0
    تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دهان و دندان
    حفظ رژیم غذایی مناسب برای سلامتی دهان و دندان ضروری است. زمان و نحوه مصرف مواد غذایی روی سلامت عمومی و سلامت دندان ها و لثه های شما تأثیر می گذارد.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com