روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

طول درمان ارتودنسی بزرگسالان چقدر است؟


تاریخ ارسال : 1398/5/20 5:36:51 تعداد بازدید : 21,168 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

چهار عامل اصلی وجود دارد که بر زمان درمان ارتودنسی برای بیماران تأثیر می گذارد : سن، پیچیدگی مورد آنها، نوع براکتهای مورد استفاده، پیچیدگی و تعداد مشکلات ارتودنسی که تحت درمان قرار می گیرند چیزهای اصلی تأثیرگذار بر زمان درمان است، نه سن بیمار. سن فقط نقش جزئی دارد.

در هر سنی می توان از براکت های ارتودنسی استفاده کردبه طوریکه امروزه میزان مراجعه بزرگسالان به درمان ارتودنسی نسبت به کودکان بیشتر شده است ، اما سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که طول درمان بزرگسالان چه مدت است و آیا این زمان نسبت به درمان کودکان متفاوت است ؟

به طور کلی پاسخ این است :" دوره درمان برای هر فرد متفاوت است و ممکن است بین چند ماه تا سه سال طول بکشد".

چهار عامل اصلی وجود دارد که بر زمان درمان ارتودنسی برای بیماران تأثیر می گذارد، :
سن ، پیچیدگی مورد آنها ، نوع براکتهای مورد استفاده. پیچیدگی و تعداد مشکلات ارتودنسی که تحت درمان قرار می گیرند چیزهای اصلی تأثیرگذار بر زمان درمان است ، نه سن بیمار. سن فقط نقش جزئی دارد.

آیا سن  بیمار مهم است؟

همانطور که بسیاری از افراد گمان می کنند ، درمان ارتودنسی  برای بزرگسالان کمی بیشتر از نوجوانان و کودکان طول می کشد. وقتی کودکان را درمان می کنیم نتایج سریعتر امکان پذیر است زیرا فک آنها هنوز در حال رشد است و دندان ها هنوز در حال حرکت هستند بنابراین تغییر مکان آنها به محل مورد نظر آسان تر است.

پیچیدگی و تعداد مشکلات ارتودنسی

برخی از افراد علاوه بر مشکلات دندان مشکلات فک و دهان و ناهنجاری های مربوط به فک نیز دارند که باعث افزایش طول درمان می شود . این افراد غالباً از شنیدن اینکه ارتودنسی علاوه بر مرتب کردن دندان ها می تواند سایر مشکلات مربوط به دندان مانند ریزش استخوان و لثه ، سایش غیر طبیعی مینای دندان ، سردرد ، درد فک و پوسیدگی دندان را نیز اصلاح کند، تعجب می کنند. پیچیدگی و تعداد مشکلات ارتودنسی  می تواند تا 36 ماه طول بکشد تا تمام دندان ها در وضعیت مطلوب قرار بگیرند.

تاثیر نوع براکت ها بر طول درمان

طول درمان می تواند به نوع  براکت های ارتودنسی مورد استفاده بستگی داشته باشد.براکت ها  می توانند سرامیکی، لینگوال، خود باز شونده و یا الاینرهای شفاف باشند.

براکت های فلزی و الاینرهای شفاف

براکت‌ های فلزی  و براکت های سرامیکی که روی دندان ها چسبیده می شوند کارایی  بیشتری نسبت به  براکت لینگوال و الاینرهای شفاف دارند. همچنین این براکت ها در کمترین زمان ممکن به بهترین نتیجه می رسند. حداقل زمان استفاده از این براکت ها می تواند به اندازه چند ماه برای رفع یک دندان کج یا پایه فاصله بین 36 ماه برای هر دو براکت فلزی و براکت سرامیکی باشد. براکت های سرامیکی از براکت های رنگی دندان و سیمهای قوس دار استفاده می کنند تا نسبت به براکت های فلزی کمتر نمایان باشند. براکت های سرامیکی نمی توانند همان اندازه فشارهای فلزی سنتی را تحمل کنند.

براکت لینگوال
براکت پشت دندانی (که در قسمت داخلی دندان ها پوشیده می شود) گزینه مناسبی برای بزرگسالان است ، در این نوع ارتودنسی براکت و سیم‌ها در داخل دندان قرار داده می شوند و به همین دلیل، به آن ارتودنسی مخفی گفته می‎شود. براکت لینگوال کاملا شبیه به براکت فلزی است و تاثیر هر دو در هم‌ردیف کردن دندان‎ها به یک اندازه می‎باشد. ولی با این حال براکت لینگوال نسبت به همتای فلزی خود پرکاربرد نیست.اما نامرئی بودن این براکت‎ها هزینه‏‌ی بیشتری را به دنبال دارد و زمان درمان آن نیز بیشتر طول می‎کشد. علاوه بر این مراقبت از این نوع براکت‏‌ها نیاز به دقت بیشتری دارد و تمیز کردن آن‌ها دشوار است.


در پایان این نکات قابل ذکر است که  عدم رعایت دستورالعمل های ارتودنتیست می تواند باعث افزایش زمان درمان شود. اگر دستورالعملهای ارتودنتیست خود را دنبال کنید ، درمان شما طبق برنامه به راحتی انجام می شود. مهمترین مواردی که باید در مورد انطباق به یاد داشته باشید عبارتند از:

  •      با تمیز کردن دندان ها کامل و سازگار باشید
  •      به ملاقاتهای خود با ارتودنتیست خود ادامه دهید و دستورالعمل های آنها را دنبال کنید
  •      برای ترمیم شکستگی قرار ملاقات را به تعویق نیاندازید زیرا این امر می تواند دندان را به حالت اولیه خود برگرداند

به یاد داشته باشید که مراقبت های ارتودنسی به محض برداشته شدن براکت ها تمام نمی شود. اینكه چند ماه یا چند سال است از براکت ها استفاده می کنید مهم نیست باید توجه داشته باشید که بعد پایان درمان بدون کمک نگهدارنده امکان برگشت دندان ها وجود دارد . بنابراین توصیه های ارتودنتیست خود را برا یاستفاده از نگهدارنده جدی بگیرید.


برچسب ها
طول درمان ارتودنسی ,ارتودنسی بزرگسالان ,ارتودنسی کودکان ,براکت های فلزی ,براکت های لینگوال ,نقش سن در ارتودنسی ,سن مناسب ارتودنسی

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/7/28 7:18:42 0
    تمام آنچه شما باید قبل از شروع درمان ارتودنسی بدانید
    در سال های اخیر ، ما شاهد تعدادی از فناوری های جدید و روش های درمانی در زمینه ارتودنسی هستیم. در حالی که هر کدام از جذابیت و کارآیی خاصی برخوردار هستند ، اما هنوز هم براکت سرامیکی و براکت فلزی به عنوان محبوب‌ ترین گزینه‌ها به کار گرفته می‌شوند. در حقیقت در حال حاضر علم ارتودنسی به جایی رسیده که هیچ اجباری در استفاده از یک نوع براکت ارتودنسی خاص وجود ندارد و شما می‌توانید گزینه‌های شفاف یا گزینه‌های معمولی و سنتی را انتخاب کنید.
  • تاریخ ارسال : 1398/8/13 6:46:48 0
    درد دندان با منشا غیر دندانی
    تفاوتی ندارد که دندان درد شما به چه دلیل شروع شده است، حتی اگر دچار میگرن، عفونت سینوسی یا عفونت گوش هستید و دندان های شما نیز درد می کند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان های شما معاینه شوند. در بسیاری از موارد، وجود یک مشکل در خود دندان باعث می شود که همراه شدن یک بیماری ثانویه باعث تشدید شرایط دندان و بروز درد شود. در این شرایط، لازم است دندان ها معاینه شوند تا عدم وجود پوسیدگی، حساسیت دندان، تحلیل لثه و بیماری های لثه در بیمار تایید شود.
  • تاریخ ارسال : 1398/7/14 10:09:20 0
    چگونه می توان بهترین نتیجه را در هنگام استفاده از براکت ها بدست آورد
    اگر به هر دلیل با براکت خود احساس ناراحتی می کنید ، در اسرع وقت با متخصص ارتودنسی خود ملاقات کنید. ممکن است تنظیم ساده براکت برای تسکین درد نیاز باشد.
  • تاریخ ارسال : 1398/8/19 8:55:07 0
    مواد معدنی و مواد مغذی مهم بدن برای سالم ماندن باید شامل موارد زیر باشد:
    تغذیه در طول رشد روی دندان ها تأثیر می گذارد. تغذیه ضعیف ممکن است بیماری پریودنتال (التهاب لثه) را تشدید کند ، که دلیل اصلی ریزش دندان در بزرگسالان و سایر بیماریهای عفونی دهان می باشد. اگرچه تغذیه ضعیف به طور مستقیم باعث ایجاد بیماری لثه نمی شود ،اما بسیاری از محققان بر این باورند که این بیماری در افرادی که عادات غذایی ضعیفی دارند ، سریعتر و شدیدتر پیشرفت می کند.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com