روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

ارتباط بین سلامت عمومی بدن و سلامت دهان و دندان


تاریخ ارسال : 1398/4/22 13:57:33 تعداد بازدید : 21,538 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

بهداشت دهان و دندان ضعیف می تواند باعث بروز مشکلات قلبی شود، از سوی دیگرسلامت بدن سلامت دهان و دندان را تحث تاثیر قرار می دهد

بین سلامت عمومی بدن و سلامت دهان و دندان ارتباط مهمی است . بهداشت دهان و دندان ضعیف می تواند باعث بروز مشکلات قلبی شود، از سوی دیگرسلامت بدن نیز سلامت دهان و دندان را تحث تاثیر قرار می دهد.

از جمله مشکلات سلامت عمومی بدن که باعث به خطر افتادن سلامت دهان و دندان میشود :

دیابت:
اثرات مضر دیابت بر روی بینایی، کلیه ها و قلب به خوبی شناخته شده است. آنچه که اکثر مردم نمی دانند این است که دیابت  برای سلامت دهان و دندان شما نیز مضر است. بیماری های لثه نیز می تواند موجب پیشرفت بیماری دیابت شود.

دیابت باعث افزایش مشکلات دهان و دندان به خصوص بیماری های لثه می شود.

بیماران دیابتی در معرض پوسیدگی دندان و عفونت دهانی می باشند.

عدم کنترل قند خون در بیماری دیابت باعث می شود بدن قادر به مبارزه با باکتری های حمله کننده به لثه نباشد.

باکتری های موجود در دهان، افزایش دهنده عفونت می باشند و باعث از دست دادن دندان ها نیز می شوند.

پوکی استخوان:

پوکی استخوان یک بیماری ناتوان کننده است که بر زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد. افراد مبتلا به پوکی استخوان دارای تراکم استخوانی پایین تر هستند که باعث  شكستگی استخوان  می شود. این کاهش تراکم استخوان می تواند به پریودنتیت و از دست دادن دندان کمک می کند. زنان مبتلا به پوکی استخوان سه برابر بیشتر از کسانی که بیماری را ندارند دچار مشکلات کمبود دندان می شوند. مصرف کلسیم، مخصوصا در طول و بعد از یائسگی، در پیشگیری از پوکی استخوان و اثرات آن بر سلامتی دهان بسیار مهم است.


ایدز:
زخم دهان، زگیل های دهان، ترشحات دهانی، ضایعات روی زبان و التهاب لثه ها در افراد مبتلا به  ایدز رایج است. بیماران مبتلا به ایدز باید با پیروی از یک شیوه زندگی سالم و سخت گیر بودن با مصرف داروهای ضد ویروسی خود، از سلامت کلی خود مراقبت کنند. عفونت های دهان می توانند به سایر قسمت های بدن انتقال پیدا کرده و موجب عوارض جدی یا مرگ فردی با سیستم ایمنی ضعیف شود.

آسم:

  • استفاده طولانی مدت از  داروهای ضد آسم باعث کاهش تولید بزاق در دهان می شود که باعث عفونت و پوسیدگی دندان می شود.
  •      وقتی حملات حمله آسم انجام می شود، معمولا با سرفه همراه است. عادت های منظم سرفه می تواند وضعیتی را به نام ریفلاکس گوارشی، که ریفلاکس اسید هم نامیده می شود، ایجاد  کند و این اسید بعضی اوقات به دهان منتقل می شود. اگر این اتفاق بیافتد،باعث فرسایش دندان می شود.

استرس و اضطراب:

افراد مضطرب گاهی اوقات علائمی مانند زخم دهان و دندان قروچه را از خود نشان می‌دهند. هر دو موارد به سلامت دهان و دندان آسیب می‌رسانند و هر دو اثر کوتاه مدت و بلند مدت دارند. در مورد دندان قروچه، بیماران ممکن است به طور دائم دندان آسیاب اصلی را از پا در آورند و باعث وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیری به مینای دندان شوند.

مواد مخدر:
استفاده از مواد مخدر می‌تواند باعث پوسیدگی مینای دندان‌ها شود. دندان‌های سفید مرواریدی با ادامه مصرف مواد مخدر، غالباً سیاه شده و باعث فاسد شدن تمام بافت دندان یا حتی بروز عفونت‌های استخوانی ناشی از پوسیدگی‌های شدید می‌شود. در بیشتر این موارد، دندان‌ها را نمی‌توان حفظ کرد و باید کشیده شوند.

شیوه زندگی ناسالم:

  • از غذاهای سالم استفاده کنید و به سمت سبک پخت و پز سالم بروید، مانند پختن به جای سرخ کردن.
  •  فعالیت بدنی خود را افزایش دهید حتی 15 دقیقه پیاده روی روز مفید خواهد بود.
  •  سیگار کشیدن و مصرف الکل را متوقف کنید.
  •  بخشی از یک شیوه زندگی سالم مراقبت از سلامت دندان شما است. روزانه دندان های خود را برسید و مراجعه به دندانپزشک را فراموش نکنید

برچسب ها
سلامت عمومی بدن ,سلامت دهان و دندان ,نکته هایی برای سلامت دهان و دندان

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/6/9 8:26:22 0
    مؤلفه های یک لبخند ایده آل چیست؟
    آنچه برای یک شخص جذاب است ممکن است برای شخص بعدی جذاب تلقی نشود. با این حال ، تحقیقات زیادی در طی سالهای متمادی به اتمام رسیده است تا همه بخش هایی که برای لبخند ایده آل کار می کنند کشف شود. ارتودنتیست ها هنگام طراحی لبخند جدید یک بیمار از علم و هنر استفاده می کنند.
  • تاریخ ارسال : 1398/10/14 19:54:12 0
    شکاف لب و شکاف کام
    بسته به میزان مشکل ، شکاف لب ممکن است به یک یا دو عمل جراحی نیاز داشته باشد. جراحی اولیه معمولاً تا زمانی که کودک 3 ماهه است انجام می شود. ترمیم شکاف کام اغلب در طی 18 سال به جراحی های متعدد نیاز دارد. اولین عمل جراحی برای ترمیم کام معمولاً زمانی انجام می شود که کودک بین 9 تا 12 ماه سن داشته باشد. جراحی اولیه باعث بهبود وضعیت کام می شود، در نتیجه مشکلات صحبت کردن بیمار بهود پیدا می کند.
  • تاریخ ارسال : 1398/7/28 7:18:42 0
    تمام آنچه شما باید قبل از شروع درمان ارتودنسی بدانید
    در سال های اخیر ، ما شاهد تعدادی از فناوری های جدید و روش های درمانی در زمینه ارتودنسی هستیم. در حالی که هر کدام از جذابیت و کارآیی خاصی برخوردار هستند ، اما هنوز هم براکت سرامیکی و براکت فلزی به عنوان محبوب‌ ترین گزینه‌ها به کار گرفته می‌شوند. در حقیقت در حال حاضر علم ارتودنسی به جایی رسیده که هیچ اجباری در استفاده از یک نوع براکت ارتودنسی خاص وجود ندارد و شما می‌توانید گزینه‌های شفاف یا گزینه‌های معمولی و سنتی را انتخاب کنید.
  • تاریخ ارسال : 1398/4/23 14:26:46 0
    آیا درمان ارتودنسی باعث زرد شدن دندان ها می شود؟
    با مصرف نکردن برخی از غذا ها و نوشیدنی ها می توانید به حفظ سفیدی دندان های خود در حین درمان ارتودنسی کمک کنید

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com