روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

روش های نگهداری از مسواک


تاریخ ارسال : 1396/11/25 13:30:31 تعداد بازدید : 23,297 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

محیط دهان مملو از باکتری‌های متنوعی است که تعداد متعادل این میکروب‌ها در کنار همدیگر امکان ایجاد بیماری را کنترل می‌کند. در شرایط طبیعی و عدم وجود زخم، بسیاری از میکروب‌ها فرصت ایجاد بیماری در بدن پیدا نمی‌کنند، ولی با ضعیف شدن بدن یا ورود آسان این میکروب‌ها به خون از طریق صدمه دیدن بافت و زخم شدن لثه، میکروب‌های فرصت‌طلب می‌توانند شروع به ایجاد بیماری‌کنند .حفظ بهداشت مسواک برای کمک به تعادل تعداد میکروب‌های دهان ضروری است، چراکه شرایط قرارگیری مسواک و نحوه تمیز کردن آن می‌تواند باعث به‌هم زدن این تعادل و افزایش گونه خاصی از میکروب‌ها شود که برای سلامتی مضر است. حتی برای مسواک‌های نویی که در بسته‌های شیک به شما فروخته می‌شود‌ هم استریل بودن اجباری نیست و می‌توانند حاوی میکروب و عوامل بیماری‌زا باشند. بنابراین شست‌وشوی اولیه و نگهداری مناسب مسواک برای حفظ سلامتی خانواده ضروری است .

 

نگهداری از مسواک

 

نذاشتن مسواک در نزدیک محل توالت

باید توجه داشته باشید که هیچگاه مسواک خود را در محل توالت قرار ندهید زیرا طبق تحقیقات کارشناسان در یک کاسه توالت میکروب های فراوانی وجود دارند که می توانند تا دو متر جابه جا شوند. البته اگر بین توالت و روشویی دربی وجود داشته باشد و فاصله ای باشد، ایرادی ندارد. فضای کوچک دستشویی‌های همجوار با توالت بخصوص در آپارتمان‌های امروزی، آنقدر با هوای پر از باکتری، قارچ و گازهای منتشر از چاه آمیخته و آلوده است که مسواک فقط اندکی از فرچه توالت پاک‌تر خواهد ماند! عادت کنید که هیچ‌گاه لوازم بهداشتی چون حوله، دستمال، مسواک، خمیر دندان درباز و مانند آن را در این مکان قرار ندهید.

 

شستن مسواک

بعد از هر بار مسواک زدن حتماً به طور کامل مسواک خود را شستشو کنید تا تمام خمیردندان باقی مانده بین آن پاک شود.

 

س از هر بار مسواک زدن، آن را کاملا خوب بشویید و از رطوبت خشک کنید.برای خشک کردن مسواک، انتهای دسته آن را به دست گرفته، کمر آن را با ضربه، چند بار روی دست دیگرتان بزنید سپس با دستمال بهداشتی رطوبت بخش بُرسی آن را بگیرید.

 

قرار دادن مسواک به صورت عمودی

 

مسواک را عمودی در جایی آویزان کنید تا نم باقیمانده از درون شانه‌ها خارج شود.مسواک را همچنان خیس و مرطوب درون کاور و درپوش نگذارید. این کار زمینه مساعد تولید و تکثیر قارچ‌ها را افزایش می‌دهد.به استفاده از جامسواکی مشترک که چند مسواک را کنار یکدیگر قرار می‌دهند پایان دهید.

خشک نگه داشتن مسواک

از آن جایی که باکتری ها تمایل زیادی به محیط های مرطوب دارند پس سعی کنید مسواک خودتان را همیشه خشک نگه دارید. توصیه می شود بعد از مسواک زدن از درپوش مسواک استفاده نکنید زیرا درپوش امکان خشک شدن مسواک را نمی دهد و آن را مرطوب نگه می دارد و با اینکار رشد باکتری ها بر روی مسواک تسریع خواهد شد. مسواکتان را در مکان گرم و مرطوب قرار ندهید چون درچنین شرایطی الیاف مسواک حالت ارتجاعی خود را از دست داده، بدشکل و بدفرم می شود. به علاوه گرما و رطوبت شرایط لازم برای رشد میکروب ها را فراهم می کند. تصویر زیر مربوط به یک تار مسواک زیر ذره بین است.

سر مسواک:

اگر می خواهید مسواکتان تمیز و عاری از هرگونه میکروب باشد، برای آن درپوش تهیه کنیدالبته اگر از پوشش محافظ سرمسواک استفاده می‌کنید لازم است این محافظ دارای سوراخ‌هایی برای تهویه مناسب باشد تا سر مسواک بخوبی خشک شود و بعد مسواک ها را با خیال راحت داخل لیوان یا هر ظرف دیگری که دوست دارید، قرار دهید. البته یادتان باشد قبل از اینکه مسواک را داخل درپوش بگذارید، آن را خوب خشک کنید تا محیط مناسبی را برای رشد میکروب ها و قارچ ها فراهم نکرده باشید.

 

 

از مسواک دیگران استفاده نکنید

مسواک یک وسیله کاملا شخصی می باشد و هرگز نباید از مسواکی که دیگران استفاده کردند، استفاده کنیم. و همچنین نباید به دیگران نیز این اجازه را بدهیم تا از مسواک ما استفاده کنند. البته معمولا همه افراد این مورد را رعایت می کنند!!

 

 عوض کردن منظم مسواک

دندانپزشکان توصیه می کنند که هر ۳ ماه یک بار مسواکتان را تعویض کنید به طور حتم موهای آبی رنگی را که روی اغلب مسواک ها وجود دارد، دیده اید. هنگامی که رنگ آبی کمرنگ شد و به نیمه رسید، یعنی عمر مسواکتان به پایان رسیده و شما به یک مسواک تازه نیاز دارید. تفاوت یک مسواک نو با مسواکی که بیش از ۳ ماه کار کرده این است که قدرت تمیزکنندگی اولی ۳۰ درصد بیشتر است.هرگز برای تمیزکردن دندان ها از مسواک کهنه با الیاف کج و بد شکل استفاده نکنید چون نه تنها به بهداشت دهان و دندان کمک نمی کند بلکه ممکن است به لثه ها و دندان های شما آسیب برساند.اگر دارای مسواک برقی هستید، سر مسواک خود را عوض کنید. چون مسواک محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها به شمار می‌رود، دقت کنید که بعد از هر سرماخوردگی، گلودرد و عفونت، افتادن در محیط‌ های آلوده یا استفاده توسط افراد دیگر، مسواک خود را تعویض کنید.

مسواک را هفته‌ای یکبار برای یک شب در سرکه قرار دهید. سرکه میکروب‌ها و باکتری‌هایی که روی مسواک هستند را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید به جای سرکه از دهان‌شویه استفاده کنید. پس از خارج کردن مسواک از سرکه یا مایع دهان‌شویه، چند بار با دست‌های تمیز بر روی بُرس بکشید تا مسواک خشک شود. در صورت استفاده از سرکه، بهتر است از سرکه سفید برای پیشگیری از تغییر رنگ مسواک استفاده کنید.

استفاده از جامسواکی ضدعفونی کننده مانندجا مسواکی های ضد باکتری که دارای یک سیستم  ضد عفونی کننده با اشعه UV میباشند که باعث میشود مسواک فوراً پس از استفاده خشک شده و همچنین تنها در چند دقیقه با تابش اشعه UV کاملاً ضد عفونی و استریل گردد. آن ها طوری طراحی شده اند که مسواک با فضای بیرون در تماس نبوده و مانع جمع شدن عناصر آلوده محیط بر روی مسواک می گردد . روش کار به این شکل است که بعد از مسواک زدن ، به محض اینکه مسواک داخل جامسواکی قرار  میگیرد به صورت اتوماتیک دستگاه فعال شده و پس از چند دقیقه و بعد از میکروب زدائی کامل ، سیستم ضد باکتری خاموش می شود . بدین ترتیب دیگر امکان تولید و تکثیر باکتری ، قارچ و عناصر بیماری زا بر روی مسواک وجود ندارد .اگر در حین کار دستگاه درب جامسواکی باز شود فوراً سیستم UV قطع شده و بعد از بستن درب دوباره فعال می شود.این نوع جا مسواکی ها در انواع تکی و چند تایی که برای استفاده خانواده مناسب است وجود دارد.

چنانچه هیچ یک از محلول‌ها یا مواد ضدعفونی کننده را در دسترس نداشتید، می‌توانید آن را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید.

 





برچسب ها
مسواک ,ارتودنسی ,کرمانشاه ,متخصص ارتودنسی ,ارتودونسی ,ارتودنسی کرمانشاه ,ارتودنسی خوب ,مرتب شدن دندان ها ,ردیف شدن دندان ها ,زیبایی ,زیبایی لبخند

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/6/27 8:25:04 0
    تفاوت بین روکش ، بریج (Bridge) و ایمپلنت(کاشت دندان )چیست؟
    اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید یا دندان هایتان آسیب دیده است - احتمالاً سعی دارید تعیین کنید که آیا روکش ، بریج یا کاشت دندان گزینه مناسبی برای جایگزینی دندان است. از دست دادن و آسیب دیدن دندان ها می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد (مانند توانایی شما برای لذت بردن از غذاهای خاص) ، به همین دلیل جایگزینی دندان های آسیب دیده یا از دست رفته خود راهکار خوبی است. اما بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته و آسیب دیده چیست؟
  • تاریخ ارسال : 1394/10/4 10:18:34 0
    نحوه صحیح استفاده از مسواک بین دندانی
    نحوه صحیح استفاده از مسواک بین دندانی با حضور براکت های ارتودنسی
  • تاریخ ارسال : 1398/7/28 7:15:09 0
    در در صورتی که فرزندم یک دندان دائمی خود را از دست بدهد چه باید کرد؟
    برخی از دندان های دائمی که زودتر شروع به رشد می کنند و برخی دیگر مانند "دندان عقل" تا زمانی که کودک حداقل دوازده سال داشته باشد دیده نمی شود. واریانس رشد دندان یکی از دلایل اصلی مراجعه به متخصص ارتودنسی در سن 7 سالگی برای مشاوره اولیه در مورد فرزند شما است. اگرچه ممکن است در سنین کودکی هیچ توصیه درمانی وجود نداشته باشد ، اما هم برای والدین و هم برای فرزندانتان اطلاع از وضعیت و برنامه ریزی برای گزینه های درمانی آینده مفید است.
  • تاریخ ارسال : 1397/12/9 11:50:57 0
    علت بوجود آمدن دندان های شلوغ
    علت بوجود آمدن دندان های شلوغ چیست؟

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com