روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

کمبود دندان مادرزادی یا هایپودونتیا


تاریخ ارسال : 1398/9/16 12:11:37 تعداد بازدید : 18,537 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

عدم رشد کامل تمام دندان ها تحت عنوان کمبود دندان مادرزادی یا در اصطلاح علمی، هایپودونتیا خوانده می شود.هایپودونتیا شایع تر از دندان دوبل و داشتن دندان اضافی است.

اما چرا دندان های دائمی در برخی افراد رشد نمی کنند؟ چه نوع درمانی برای این اختلال وجود دارد؟

چرا کمبود دندان مادرزادی پیش می آید؟
در بسیاری موارد هایپودونتیا در اثر فقدان گروه کوچکی از بافت، شناخته شده به عنوان لایه های دندانی، در زیر لثه رخ می دهد. از آنجا که تشکیل دندان توسط این گروه بافت ایجاد می شود، در صورت نبود بافت دندان نیز رشد نمی کند. مکانیسم های دیگر و عوامل محیطی شامل تروما، عفونت و برخی داروها نیز می توانند باعث کمبود دندان مادرزادی شوند. ژن ها نیز در این امر نقش مهمی بازی می کنند. تحقیقات این عارضه را با بیش از ۱۲۰ سندرم ژنتیکی، از جمله شکاف لب و کام، سندرم داون و دیسپلازی اکتودرمال، مرتبط دانسته اند.

روش های درمانی:
اگر هایپودونتیا در اثر کمبود دندان عقل باشد، اقدام خاصی انجام نمی شود زیرا اغلب مردم دندان عقل خود را می کشند. در مورد بقیه دندان ها درمان های متنوعی در دسترس است.  ایمپلنت دندان پس از اتمام رشد فک گزینه ای مناسب برای جایگزینی دندان هاست. در عین حال می توانید از بریج ثابت یا دندان مصنوعی قابل جابه جایی استفاده کنید.
ممکن است برای حرکت دادن دندان های موجود در دهان و ایجاد فضای لازم برای جایگزینی دندان به براکت های ارتودنسی نیاز باشد. ممکن است جراحی اصلاحی فک یا دیگر جراحی های دهان و دندان نیز ضروری باشد.

شدت مال اکلوژن کودک، شلوغی دندان ها و تاثیر هایپودونتیا بر ظاهر صورت کودک، نوع برنامه درمان را مشخص می کند. گاهی نیز کمبود دندان مادرزادی در اثر عدم رشد آن نیست، بلکه دندان از لثه بیرون نزده است. در واقع فرد دچار نهفتگی دندان است. در برخی موارد ترکیبی از جراحی دندان و ارتودنسی می تواند راه حل موثری باشد.


برچسب ها
کمبود دندان مادرزادی ,دندان های دائمی ,مال اکلوژن کودک ,هایپودونتیا

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/8/19 8:59:19 0
    10 چیزهایی که شما در مورد دندانهای خود نمی دانید
    شاید مراجعه به دندانپزشک یک پدیده نسبتا مدرن باشد، اما آیا می دانستید که استفاده از خمیردندان در حدود ۵۰۰ قبل از میلاد مسیح رواج داشته است؟ در آن زمان، یونان باستان از مخلوطی حاوی زنگ آهن و پودر مرجانی را برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کردند. همچنین مسواک ها دسته هایی از شاخه های درخت بودند که مردم آنها را می جویدند. در این مطلب شما را با حقایقی در مورد دندان آشنا می کنیم.
  • تاریخ ارسال : 1398/5/12 4:43:22 0
    براکت فلزی در مقابل الاینر شفاف
    به یاد داشته باشید که روش درمان ثابتی برای انجام ارتودنسی وجود ندارد. تشخیص دقیق نوع ارتودنسی باید توسط متخصص ارتودنسی بعد از تشکیل پرونده که شامل عکس رادیوگرافی ، عکس های نمای بیرون و داخل دندان و معاینه بیمار است انجام بگیرد.
  • تاریخ ارسال : 1398/10/14 19:54:12 0
    شکاف لب و شکاف کام
    بسته به میزان مشکل ، شکاف لب ممکن است به یک یا دو عمل جراحی نیاز داشته باشد. جراحی اولیه معمولاً تا زمانی که کودک 3 ماهه است انجام می شود. ترمیم شکاف کام اغلب در طی 18 سال به جراحی های متعدد نیاز دارد. اولین عمل جراحی برای ترمیم کام معمولاً زمانی انجام می شود که کودک بین 9 تا 12 ماه سن داشته باشد. جراحی اولیه باعث بهبود وضعیت کام می شود، در نتیجه مشکلات صحبت کردن بیمار بهود پیدا می کند.
  • تاریخ ارسال : 1398/6/20 7:54:43 0
    آیا برای بستن فاصله بین دندانهایم به ارتودنسی نیاز دارم؟
    گر بین دندانهای جلوی خود شکافی دارید ، نگران نباشید این مورد نسبتاً رایج است. گاهی اوقات به آن دیاستما گفته می شود و می تواند آنچنان جزئی باشد که فقط هنگام مسواک زدن و نخ دندان زدن متوجه آن شوید یا ممکن است چیزی بسیار بزرگتر و قابل توجه باشد.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com