روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

10 چیزهایی که شما در مورد دندانهای خود نمی دانید


تاریخ ارسال : 1398/8/19 8:59:19 تعداد بازدید : 19,947 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

شاید مراجعه به دندانپزشک یک پدیده نسبتا مدرن باشد، اما آیا می دانستید که استفاده از خمیردندان در حدود ۵۰۰ قبل از میلاد مسیح رواج داشته است؟ در آن زمان، یونان باستان از مخلوطی حاوی زنگ آهن و پودر مرجانی را برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کردند. همچنین مسواک ها دسته هایی از شاخه های درخت بودند که مردم آنها را می جویدند. در این مطلب شما را با حقایقی در مورد دندان آشنا می کنیم.

خوشبختانه ، مراقبت از دندان از آن زمان تا به حال پیشرفت کرده است ، و اکنون ما ابزارهای مختلفی برای مراقبت از دندان ها در اختیار داریم. شما هر روز برای خوردن و صحیح حرف زدن به دندان های خود تکیه می کنید. دانستن حقایقی در مورد دندان به شما در مراقبت بهتر از آنها کمک می کند.
1. دندانهای شما منحصر به فرد شماست.

دندان های شما مانند اثر انگشت شما هستند: آنها منحصر به فرد شما هستند. به همین دلیل است که گاهی اوقات از پرونده های دندانپزشکی برای شناسایی بقایای انسانی استفاده می شود. حتی دوقلوهای یکسان هم دندانهای یکسان ندارند.

2. دندان ها کمی شبیه کوه یخ هستند.

حدود یک سوم هر دندان در زیر لثه قرار دارد. به همین دلیل وجود لثه های سالم در سلامت و استحکام دندان ها اهمیت زیادی دارد. لثه های شما همیشه باید صورتی رنگ و محکم باشند.

 3. سی و دو دندان دارید.

از دندان های جلو که حساب کنید، شما دارای هشت دندان جلو، چهار دندان نیش، هشت دندان پرمولر و ۱۲ دندان مولر هستید.

4- مینای دندان سخت ترین قسمت بدن شماست.

مینا بیرونی ترین لایه دندان شماست. مانند یک پوسته سخت ، هدف اصلی آن محافظت از بقیه دندان ها است. مینا بیشتر مانند استخوانهای شما از کلسیم و فسفات ساخته شده است ،اما به دلیل وجود پروتئین و بلورهای خاصی در آن بسیار محکم تر از استخوان است.

5- مینای دندان نفوذناپذیر نیست.
حتی با وجودی که مینا از دندان محافظت می کند، اما ممکن است بشکند، ترک بخورد، یا دچار پوسیدگی شود.
متاسفانه در صورت از بین رفتن مینای دندان، بدن قادر به بازسازی آن نمی‌باشد. در صورت مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و اسیدی و داروهایی مثل آسپرین، مینای دندان دچار فرسایش خواهد شد. البته ژنتیک هم از عوامل تاثیرگذار روی سلامت مینای دندان می‌باشد.

6. زرد شدن به معنی پوسیدگی است.

زرد شدن دندان فقط به دلیل مصرف چای و قهوه نیست. مینا مسئولیت ظاهر سفید دندان ها را بر عهده دارد. بنابراین زرد شدن دندان می تواند نشانه وجود پوسیدگی باشد. هر گونه درد نیز علامت آسیب دیدن مینای دندان است.

7. عاج رشد می کند ، مینای دندان نمی کند.

عاج لایه ای است که در زیر مینای دندان قرار دارد و همچنین از استخوان های شما نیز سخت تر است. عاج از کانال های کوچک ساخته شده است که سیگنال های عصبی و تغذیه را از طریق دندان منتقل می کند. سه نوع عاج وجود دارد: اولیه ، ثانویه و جبران کننده(ترمیمی). در حالی که مینای دندان اساساً استاتیک  است ، عاج همچنان در طول زندگی رشد و نمو می کند.

  8.  دهان شما محل زندگی ۳۰۰ نوع باکتری است.

پلاک دندان حاوی میلیون ها باکتری است که از ۲۰۰ تا ۳۰۰ گونه مختلف تشکیل شده اند. عامل اصلی پوسیدگی دندان ها استرپتوکوک موتانس است که قند و سایر کربوهیدرات ها را به اسید تبدیل می کند.

9- پلاك دشمن دندان است.

این ماده سفید و چسبنده، به طور مداوم رشد می کند.گر مرتباً آن را با مسواک زدن و نخ دندان پاک نکنید ، می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. بدون حذف ، پلاک سخت می شود . بنابراین حداقل دو بار روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بزنید و برای تمیز کردن مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
10- شما 10،000 گالن بزاق تولید می کنید.

بدن شما هر روز تقریباً یک چهارم بزاق تولید می کند که در طول زندگی حدود 10،000 گالن بیرون می آید. بزاق نقش مهمی در سلامت کلی شما دارد. به عنوان مثال ، بلع غذا را آسانتر می کند و حاوی آنزیم هایی برای شروع هضم غذا است.


برچسب ها
حقایقی در مورد دندان ها ,مینای دندان سخت ترین قسمت بدن ,متخصص ارتودنسی ,بهداشت دهان و دندان

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/4/23 14:26:46 0
    آیا درمان ارتودنسی باعث زرد شدن دندان ها می شود؟
    با مصرف نکردن برخی از غذا ها و نوشیدنی ها می توانید به حفظ سفیدی دندان های خود در حین درمان ارتودنسی کمک کنید
  • تاریخ ارسال : 1398/6/20 7:54:43 0
    آیا برای بستن فاصله بین دندانهایم به ارتودنسی نیاز دارم؟
    گر بین دندانهای جلوی خود شکافی دارید ، نگران نباشید این مورد نسبتاً رایج است. گاهی اوقات به آن دیاستما گفته می شود و می تواند آنچنان جزئی باشد که فقط هنگام مسواک زدن و نخ دندان زدن متوجه آن شوید یا ممکن است چیزی بسیار بزرگتر و قابل توجه باشد.
  • تاریخ ارسال : 1398/4/26 18:15:33 0
    انواع روش های زیبایی دندان
    وقتی می خواهید لبخندی زیبا داشته باشید ، انتخاب شما برای روش زیبایی دندان ها چیست ؟ بدون شک روش های زیبایی دندان در حال پیشرفت است.دندانپزشک شما کسی است که می تواند به شما کمک کند چه روشی را برای زیبایی لبخند خود انتخاب کنید.
  • تاریخ ارسال : 1398/6/27 8:06:03 0
    از دهان خشک رنج می برید؟
    در حالی که یک قسمت حاد از خشکی مربوط به کم آبی می باشد و هنگام دریافت آب کافی برطرف می شود ، خشکی مزمن دهان معمولاً دلایل اساسی دارد که برای جلوگیری از عوارض سلامتی دهان باید به آن توجه کرد.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com