روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دهان و دندان


تاریخ ارسال : 1398/8/15 11:16:22 تعداد بازدید : 19,503 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

حفظ رژیم غذایی مناسب برای سلامتی دهان و دندان ضروری است. زمان و نحوه مصرف مواد غذایی روی سلامت عمومی و سلامت دندان ها و لثه های شما تأثیر می گذارد.

شکر ، پلاک و پوسیدگی دندان

شایع ترین اثر رژیم غذایی روی دهان ، ایجاد پوسیدگی دندان و فرسایش مینای دندان است. مواد غذایی حاوی هر نوع قند به پوسیدگی دندان کمک می کند. پلاک ،یک غشا نازک چسبنده است که با مصرف روزانه غذاهای حاوی قند بیشتر و بیشتر می شود.
اگر بعد از خوردن غذا دندان های خود را به درستی تمیز نکنید ، باکتری های پلاک از قندهای موجود در غذا برای تولید اسید استفاده می کنند که لایه بیرونی نازک و سخت بافت دندان را از بین می برد (مینا). فرسایش دندان ، شکسته شدن ساختار دندان است که در اثر حمله اسید به دندان ایجاد می شود.
پلاک همچنین موادی تولید می کند که لثه ها را تحریک می کند و باعث قرمز شدن ، حساس بودن و مستعد خونریزی می شود. این موارد منجر به بیماری لثه می شوند (یکی از دلایل اصلی ریزش دندان در بزرگسالان) ، که در آن بافت های لثه از دندان ها جدا می شوند. اگر لثه درمان نشود ، استخوان اطراف دندان از بین می رود و ممکن است دندان شل شود و یا نیاز به استخراج داشته باشد.

تقریباً تمام غذاها از جمله شیر ، نان ، غلات ، میوه و سبزیجات حاوی نوعی قند هستند. با این وجود ، تمام غذاهای دارای قند نباید از رژیم غذایی شما حذف شوند زیرا چندین ماده از مواد مغذی مهم و مورد نیاز بدن شما هستند. برای کمک به کنترل میزان قندی که مصرف می کنید ، برچسب های مواد غذایی را بخوانید و غذاها و نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که قند اضافه شده کمی دارند. قندهای اضافه شده اغلب در نوشابه ، آب نبات ، کوکی ها و شیرینی ها وجود دارند.

هر چه به دفعات بیشتری غذا بخورید و هر چه آن را بیشتر در دهان نگه دارید، آسیب بیشتری به دندان های خود وارد می کنید. در هنگام بررسی تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دندان متوجه می شویم که برخی مواد غذایی اثر مخرب تری دارند. به همین دلیل باید در مصرف آنها اعتدال پیشه کرد.

  • کربوهیدرات ها: غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده (چیپس ، نان ، ماکارونی و غیره) می توانند به اندازه آب نبات برای دندانها مضر باشند. باکتری ها از ذرات غذایی باقیمانده در دهان تغذیه می کنند و اسید تولید می کنند که باعث پوسیدگی آن می شود.
  • غذاهای چسبناک: کشمش ،ژله ، کارامل ، عسل و شربت به دندان می چسبند و شستشوی قند آنها را از نظر بزاق سخت می کند که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.
  • میان وعده های قندی: میان وعده هایی مانند کوکی ها ، کیک ها یا سایر غذاهای شیرین حاوی مقدار زیادی قند ایجاد کننده حفره است.
  • آب نبات و لثه: خوردن آب نبات و جویدن آدامس به طور منظم شیرین ، برای دندان های شما مضر است. همانطور که می خورید ، قند دندان های شما را می پوشاند ، که می تواند منجر به حفره (کرم خوردگی دندان)شود.
  • نوشابه های گازدار: انواع نوشابه ها حاوی مقدار زیادی قند هستند. اسیدی بودن این نوشابه ها نیز برای مینای دندان مضر است.
  • آب میوه و سبزیجات: آب میوه و سبزیجات به میزان زیادی قند دارند و می توانند به مینای دندان آسیب رسانده و منجر به پوسیدگی شوند.
  • غذاها و نوشیدنیهای اسیدی: اسیدها که می توانند باعث فرسایش دندان شوند ، در غذاها و نوشیدنی های بیشماری یافت می شوند. این اسیدها شامل موارد زیر هستند:
  1.      اسید فسفریک ، که در نوشابه ها یافت می شود
  2.      اسیدهای سیتریک و مالیک که در میوه هایی مانند لیمو و محصولات میوه یافت می شوند
  3.      اسید لاکتیک ، که در محصولات تخمیر شده مانند ماست یافت می شود
  4.      ترشاریک اسید ، که در انگور و شراب یافت می شود

برچسب ها
رژیم غذایی و تغذیه ,سلامت دهان و دندان ,پوسیدگی دندان ,غذاها و نوشیدنیهای اسیدی

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/7/8 7:21:17 0
    دلایل انجام ارتودنسی در بزرگسالی
    یک لبخند سالم می تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کرده و تأثیر مثبتی در موفقیت شما در کار داشته باشد.
  • تاریخ ارسال : 1398/6/27 8:31:29 0
    دیابت و سلامت دهان و دندان: آنچه شما باید بدانید
    دیابت یک بیماری مزمن است که می تواند تقریباً در هر قسمت از بدن از جمله دندان ها و لثه ها تأثیر بگذارد. به همین دلیل دندانپزشکان مدیریت دیابت را در اولویت اصلی بیماران دیابتی قرار می دهند. اگرچه این یک بیماری جدی است ، دیابت قابل کنترل است و نیازی به تهدید برای سلامت دهان و دندان شما نیست. اگر مبتلا به دیابت هستید یا در معرض خطر آن هستید ، می خواهید به سلامت دهان و دندان خود توجه زیادی داشته باشید. در مورد چگونگی تأثیر دیابت بر روی دندان ها و لثه شما باید بدانید.
  • تاریخ ارسال : 1398/6/20 7:54:43 0
    آیا برای بستن فاصله بین دندانهایم به ارتودنسی نیاز دارم؟
    گر بین دندانهای جلوی خود شکافی دارید ، نگران نباشید این مورد نسبتاً رایج است. گاهی اوقات به آن دیاستما گفته می شود و می تواند آنچنان جزئی باشد که فقط هنگام مسواک زدن و نخ دندان زدن متوجه آن شوید یا ممکن است چیزی بسیار بزرگتر و قابل توجه باشد.
  • تاریخ ارسال : 1398/7/14 10:09:20 0
    چگونه می توان بهترین نتیجه را در هنگام استفاده از براکت ها بدست آورد
    اگر به هر دلیل با براکت خود احساس ناراحتی می کنید ، در اسرع وقت با متخصص ارتودنسی خود ملاقات کنید. ممکن است تنظیم ساده براکت برای تسکین درد نیاز باشد.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com