روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دهان و دندان


تاریخ ارسال : 1398/8/15 11:16:22 تعداد بازدید : 19,500 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

حفظ رژیم غذایی مناسب برای سلامتی دهان و دندان ضروری است. زمان و نحوه مصرف مواد غذایی روی سلامت عمومی و سلامت دندان ها و لثه های شما تأثیر می گذارد.

شکر ، پلاک و پوسیدگی دندان

شایع ترین اثر رژیم غذایی روی دهان ، ایجاد پوسیدگی دندان و فرسایش مینای دندان است. مواد غذایی حاوی هر نوع قند به پوسیدگی دندان کمک می کند. پلاک ،یک غشا نازک چسبنده است که با مصرف روزانه غذاهای حاوی قند بیشتر و بیشتر می شود.
اگر بعد از خوردن غذا دندان های خود را به درستی تمیز نکنید ، باکتری های پلاک از قندهای موجود در غذا برای تولید اسید استفاده می کنند که لایه بیرونی نازک و سخت بافت دندان را از بین می برد (مینا). فرسایش دندان ، شکسته شدن ساختار دندان است که در اثر حمله اسید به دندان ایجاد می شود.
پلاک همچنین موادی تولید می کند که لثه ها را تحریک می کند و باعث قرمز شدن ، حساس بودن و مستعد خونریزی می شود. این موارد منجر به بیماری لثه می شوند (یکی از دلایل اصلی ریزش دندان در بزرگسالان) ، که در آن بافت های لثه از دندان ها جدا می شوند. اگر لثه درمان نشود ، استخوان اطراف دندان از بین می رود و ممکن است دندان شل شود و یا نیاز به استخراج داشته باشد.

تقریباً تمام غذاها از جمله شیر ، نان ، غلات ، میوه و سبزیجات حاوی نوعی قند هستند. با این وجود ، تمام غذاهای دارای قند نباید از رژیم غذایی شما حذف شوند زیرا چندین ماده از مواد مغذی مهم و مورد نیاز بدن شما هستند. برای کمک به کنترل میزان قندی که مصرف می کنید ، برچسب های مواد غذایی را بخوانید و غذاها و نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که قند اضافه شده کمی دارند. قندهای اضافه شده اغلب در نوشابه ، آب نبات ، کوکی ها و شیرینی ها وجود دارند.

هر چه به دفعات بیشتری غذا بخورید و هر چه آن را بیشتر در دهان نگه دارید، آسیب بیشتری به دندان های خود وارد می کنید. در هنگام بررسی تأثیر رژیم غذایی و تغذیه بر سلامت دندان متوجه می شویم که برخی مواد غذایی اثر مخرب تری دارند. به همین دلیل باید در مصرف آنها اعتدال پیشه کرد.

  • کربوهیدرات ها: غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده (چیپس ، نان ، ماکارونی و غیره) می توانند به اندازه آب نبات برای دندانها مضر باشند. باکتری ها از ذرات غذایی باقیمانده در دهان تغذیه می کنند و اسید تولید می کنند که باعث پوسیدگی آن می شود.
  • غذاهای چسبناک: کشمش ،ژله ، کارامل ، عسل و شربت به دندان می چسبند و شستشوی قند آنها را از نظر بزاق سخت می کند که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.
  • میان وعده های قندی: میان وعده هایی مانند کوکی ها ، کیک ها یا سایر غذاهای شیرین حاوی مقدار زیادی قند ایجاد کننده حفره است.
  • آب نبات و لثه: خوردن آب نبات و جویدن آدامس به طور منظم شیرین ، برای دندان های شما مضر است. همانطور که می خورید ، قند دندان های شما را می پوشاند ، که می تواند منجر به حفره (کرم خوردگی دندان)شود.
  • نوشابه های گازدار: انواع نوشابه ها حاوی مقدار زیادی قند هستند. اسیدی بودن این نوشابه ها نیز برای مینای دندان مضر است.
  • آب میوه و سبزیجات: آب میوه و سبزیجات به میزان زیادی قند دارند و می توانند به مینای دندان آسیب رسانده و منجر به پوسیدگی شوند.
  • غذاها و نوشیدنیهای اسیدی: اسیدها که می توانند باعث فرسایش دندان شوند ، در غذاها و نوشیدنی های بیشماری یافت می شوند. این اسیدها شامل موارد زیر هستند:
  1.      اسید فسفریک ، که در نوشابه ها یافت می شود
  2.      اسیدهای سیتریک و مالیک که در میوه هایی مانند لیمو و محصولات میوه یافت می شوند
  3.      اسید لاکتیک ، که در محصولات تخمیر شده مانند ماست یافت می شود
  4.      ترشاریک اسید ، که در انگور و شراب یافت می شود

برچسب ها
رژیم غذایی و تغذیه ,سلامت دهان و دندان ,پوسیدگی دندان ,غذاها و نوشیدنیهای اسیدی

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/5/26 10:59:11 0
    نقش دندانپزشکان در درمان آپنه خواب
    درمان ارتودنسی می‌تواند کلیدی در درمان آپنه انسدادی خواب باشد زیرا اغلب اوقات به طور کل یا بخشی از وقف تنفسی ناشی از مشکلات ساختاری است.
  • تاریخ ارسال : 1398/8/13 6:46:48 0
    درد دندان با منشا غیر دندانی
    تفاوتی ندارد که دندان درد شما به چه دلیل شروع شده است، حتی اگر دچار میگرن، عفونت سینوسی یا عفونت گوش هستید و دندان های شما نیز درد می کند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان های شما معاینه شوند. در بسیاری از موارد، وجود یک مشکل در خود دندان باعث می شود که همراه شدن یک بیماری ثانویه باعث تشدید شرایط دندان و بروز درد شود. در این شرایط، لازم است دندان ها معاینه شوند تا عدم وجود پوسیدگی، حساسیت دندان، تحلیل لثه و بیماری های لثه در بیمار تایید شود.
  • تاریخ ارسال : 1398/6/16 5:51:21 0
    درمان ارتودنسی با الاینر های شفاف
    الاینر های شفاف به عنوان براکت های نامرئی شناخته می شوند و به عنوان یکی از پیشرفت های تکنولوژیکی برای حرکت دندان های شما و تراز کردن فک برای لبخند سالم در نظر گرفته می شوند.
  • تاریخ ارسال : 1398/6/27 8:31:29 0
    دیابت و سلامت دهان و دندان: آنچه شما باید بدانید
    دیابت یک بیماری مزمن است که می تواند تقریباً در هر قسمت از بدن از جمله دندان ها و لثه ها تأثیر بگذارد. به همین دلیل دندانپزشکان مدیریت دیابت را در اولویت اصلی بیماران دیابتی قرار می دهند. اگرچه این یک بیماری جدی است ، دیابت قابل کنترل است و نیازی به تهدید برای سلامت دهان و دندان شما نیست. اگر مبتلا به دیابت هستید یا در معرض خطر آن هستید ، می خواهید به سلامت دهان و دندان خود توجه زیادی داشته باشید. در مورد چگونگی تأثیر دیابت بر روی دندان ها و لثه شما باید بدانید.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com