روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

سلامت دهان و دندان افراد مسن


تاریخ ارسال : 1398/8/13 6:54:45 تعداد بازدید : 18,760 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

اکنون نوبت ماست که کاری را که برای ما انجام داده اند برای والدین خود انجام دهیم. کیفیت زندگی آنها به سلامتی خوب دندان بستگی دارد و ما باید اطمینان حاصل کنیم که نیازهای دندانپزشکی آنها تا زمانی که در کنار ما هستند برآورده می شود.

چرا افراد مسن برای سلامت دهان و دندان به کمک ما نیاز دارند:

امروزه دندان ها طول عمر بیشتری در دهان انسان ها دارند.این یک اتفاق خوب است ، اما ابتلا به بیماری و مصرف داروهای مختلف خطر بروز مشکلات جدی دندان را فراهم می کند. همچنین ، افراد مسن ممکن است با بیماری های جدی ، مشکلات تحرک یا شرایط سلامت روانی روبرو شوند که مراقبت از دندان ها را سخت تر می کند. همچنین برخی از افراد مسن دچار ناتوانی در به کارگیری عضلات و مشکلات ذهنی می شوند که مراقبت از خود و دندان هایشان را دشوارتر می کند.


مشکلات بالقوه دندانپزشکی

 با افزایش سن والدین ، آنها به طور فزاینده ای در معرض بیماری پریودنتال (لثه) قرار می گیرند ، به خصوص اگر آنها نتوانند از اقدامات بهداشتی دهان و دندان خوب پیروی کنند. این بیماری اغلب بدون درد است. اما در صورت عدم درمان ، دندانها شل می شوند و سرانجام از بین می روند. همچنین دیابت خطر عفونت را افزایش داده و می تواند مشکلات لثه را بدتر کند.

افراد مسن اغلب از داروهای زیادی استفاده می کنند که  ممکن است موجب خشکی دهان شوند و یا یک بیماری داشته باشند که  خشکی دهان از عوارض بیماری باشد.  بدون وجود بزاق برای متعادل کردن اسید در دهان، پوسیدگی دهان و ابتلا به عفونت های دهان مانند آفت و قارچ دهان بیشتر می شود.
این فقط والدین ما نیستند که تحت تاثیر افزایش سن قرار گرفته اند. پر شدگی دندان، روکش و دندان مصنوعی آنها به تدریج دچار فرسایش می شود و باید تعویض شود. این امر نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد که برای بسیاری از افراد مسن دشوار است. در اینجاست که فرزندان باید توجه بیشتری به والدین خود داشته باشند.

خطر جدی دیگر، سرطان دهان است ، به خصوص اگر افراد سیگاری بوده یا باشند. طبق آمار ، میانگین سنی که سرطان دهان تشخیص داده می شود 62 سال است. دندانپزشکان همیشه در معاینات روزمره غربالگری سرطان را انجام می دهند زیرا تشخیص زودرس موجب نجات جان انسان ها می شود.

برای مراقبت از سلامت دهان و دندان افراد مسن چه باید کرد؟

درست همانطور که والدین ما از ما مراقبت کردند ، می توانیم به والدین خود یادآوری کنیم که روزانه مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. اگر  از دندان مصنوعی  استفاده میکنند، باید هر روز آنها را تمیز کنند. با وجود تمام ریسک های سلامتی در سن آنها، مرتباً به دندانپزشک مراجعه کرده و لیستی از داروهای آنها را به اطلاع دندانپزشک برسانید.
در صورتی که والدین شما دچار خشکی دهان شده اند، در مورد عوارض جانبی داروهای مصرفی او با پزشکش صحبت کنید. شما به دنبال آرامش و آسایش والدین خود هستید. در صورت امکان می توان دوز دارو یا نوع آن را تغییر دارد. استفاده از بزاق مصنوعی بدون نسخه، دهانشویه فاقد الکل و آدامس های فاقد شکر می تواند به آنها کمک کند. استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید برای مراقبت از سلامت دهان و دندان افراد مسن ضروری است.
 اکنون نوبت ماست که کاری را که برای ما انجام داده اند برای والدین خود انجام دهیم. کیفیت زندگی آنها به سلامتی خوب دندان بستگی دارد و ما باید اطمینان حاصل کنیم که نیازهای دندانپزشکی آنها تا زمانی که در کنار ما هستند برآورده می شود.


برچسب ها
سلامت دهان و دندان افراد مسن ,دندان مصنوعی

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/8/13 6:50:40 0
    5 افسانه در مورد دندان عقل
    بسیاری از افراد درد دندان عقل را نادیده می گیرند ، فرض می کنند که پس از رشد دندان خود را برطرف می کند. اگر دندانهای عقلی که داری مشکل و درد شده برداشته نشوند ، می توانند باعث ایجاد کیست ، مشکلات سینوس ، آسیب فک و موارد دیگر شوند
  • تاریخ ارسال : 1398/4/22 13:57:33 0
    ارتباط بین سلامت عمومی بدن و سلامت دهان و دندان
    بهداشت دهان و دندان ضعیف می تواند باعث بروز مشکلات قلبی شود، از سوی دیگرسلامت بدن سلامت دهان و دندان را تحث تاثیر قرار می دهد
  • تاریخ ارسال : 1398/6/9 7:58:56 0
    ارتودنسی پیشگیری چه فوایدی دارد؟؟
    توصیه می کنیم که اولین معاینه فرزند شما با متخصص ارتودنسی در سن 7 سالگی انجام شود.چرا سن 7 سالگی؟ انجام اولین معاینه ارتودنسی در سن 7 سالگی، به متخصص ارتودنسی این امکان را می‌دهد که مشکلات دندانی- فکی را در مراحل اولیه تشخیص دهد و با ارزیابی دقیق آنها زمان و شیوه مناسب درمان را طرح ریزی کند. به این ترتیب وضعیت مشکلات بیمار در آینده به والدین گوشزد می‌شود و اگر قرار است در سن مشخصی، درمانی برای بیمار انجام شود والدین در جریان قرار می گیرند.
  • تاریخ ارسال : 1398/10/14 19:58:05 0
    7 دلیل مهم برای جویدن درست غذا
    روند جویدن به عنوان اولین قدم برای هضم مناسب محسوب می شود. جویدن خیلی سریع باعث می شود ذرات زیادی از مواد غذایی وارد معده و روده شوندکه مشکلات گوارشی را به وجود می آورند. جویدن غذا به طور کامل باعث می شود مواد مغذی بیشتری را از مواد غذایی جذب کنید ، همچنین در حفظ وزن سالم کمک می کند ، هضم آسان تر را امکان پذیر می کند و منجر به مشکلات گوارشی کمتری مانند گاز و نفخ می شود.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com