روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

تأثیر بارداری بر سلامت دهان و دندان


تاریخ ارسال : 1398/7/28 7:21:53 تعداد بازدید : 19,418 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

بارداری تقریباً تمام جنبه های زندگی یک زن ، از جمله سلامت دهان و دندان او تأثیر می گذارد. مراقبت از دهان و دندان های شما در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است.

نگرانی های بهداشت دهان و دندان ویژه زنان باردار چیست؟

  • التهاب لثه

بیشتر خانمها در دوران بارداری متوجه تغییراتی در لثه هایشان می شوند. برخی از خانم ها هنگام مسواک زدن دندان متوجه می شوند که لثه های آنها قرمزتر شده و دچار خونریزی می شود. و بعضی از خانم ها تورم و خونریزی شدید دارند.

به همه این تغییرات " ژنژیویت بارداری" گفته می شود. این مشکل از اوایل ماه دوم شروع کنند و در حدود ماه هشتم به اوج می رسد. معمولا پس از به دنیا آمدن نوزاد بیماری برطرف می شود.
 ژنژیویت بارداری بیشتر در جلوی دهان مشاهده می شود. علائم آن همانندبیماری لثه است . افزایش سطح هورمون ممکن است تا حدودی مسئول  ژنژیویت بارداری باشد. در دوران بارداری ، سطح پروژسترون در بدن شما می تواند 10 برابر بالاتر از حد طبیعی باشدکه ممکن است رشد برخی باکتری های ایجاد کننده لثه را تقویت کند. همچنین سیستم ایمنی بدن ممکن است در دوران بارداری متفاوت عمل کندکه می تواند نحوه واکنش بدن شما به باکتری های ایجاد کننده لثه را تغییر دهد.

برای به حداقل رساندن اثرات  ژنژیویت بارداری ، بهداشت دهان و دندان را خوب انجام دهید: روزانه دو بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید . هر روز نخ بکشید.  استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال نیز به کنترل التهاب لثه کمک می کند. برخی از دندانپزشکان توصیه می کنند از دهانشویه فاقد الکل استفاده شود.

با مراجعه به دندانپزشک از سلامت دندان و لثه های خود اطمینان حاصل کنید. ژنژیویت بارداری معمولا با جرم گیری دندان تخفیف می یابد. این کار را می توانید در هر دوره ای از بارداری خود انجام دهید. اما درمان های جراحی لثه باید به بعد از زایمان موکول شوند.

  • فرسایش دندان

در خانمهایی که دچار تهوع شدید صبحگاهی هستند ، استفراغ مکرر می تواند مینای دندان را از بین ببرد. اگر به طور مكرر استفراغ می كنید ، برای اطلاعات در مورد نحوه جلوگیری از فرسایش مینا ، با مطب دندانپزشك خود تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید که درست پس از استفراغ، مسواک نزنید. اسید معده در تماس با دندان باعث نرم شدن مینای دندان شده است که مسواک زدن می تواند باعث زدوده شدن مینا از روی دندان شود. پس از استفراغ کافی است دهان خود را با دهانشویه یا آب بشویید.

  • خشکی دهان

شما می توانید با نوشیدن مقدار زیادی آب و با استفاده از آب نبات های بدون قند یا آدامس برای تحریک ترشح بزاق و مرطوب نگه داشتن دهان خود ، با دهان خشک مبارزه کنید.  این نوع آبنبات ها باید حاوی زایلیتول باشند که از آسیب به دندان پیشگیری می کند.

  • بزاق بیش از حد

به طور معمول ، زنان باردار احساس می کنند بزاق خیلی زیادی در دهان دارند. این وضعیت در اوایل بارداری رخ می دهد. با پایان سه ماهه اول ناپدید می شود.ترشح بزاق به دلیل تهوع رخ می دهد.


برچسب ها
بهداشت دهان و دندان ویژه زنان باردار ,تأثیر بارداری بر سلامت دهان و دندان ,التهاب لثه در بارداری ,ژنژیویت بارداری ,فرسایش دندان در دوران بارداری ,تهوع شدید صبحگاهی ,خشکی دهان ,بزاق بیش از حد

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/6/20 8:29:05 0
    اهمیت ارتودنسی
    رفع مشکلات ارتودنسی تنها برای زیبایی دندان ها و لبخند و ایجاد اعتماد به نفس نیست، هدف اصلی ایجاد سلامت دهان و دندان است.
  • تاریخ ارسال : 1398/8/19 8:55:07 0
    مواد معدنی و مواد مغذی مهم بدن برای سالم ماندن باید شامل موارد زیر باشد:
    تغذیه در طول رشد روی دندان ها تأثیر می گذارد. تغذیه ضعیف ممکن است بیماری پریودنتال (التهاب لثه) را تشدید کند ، که دلیل اصلی ریزش دندان در بزرگسالان و سایر بیماریهای عفونی دهان می باشد. اگرچه تغذیه ضعیف به طور مستقیم باعث ایجاد بیماری لثه نمی شود ،اما بسیاری از محققان بر این باورند که این بیماری در افرادی که عادات غذایی ضعیفی دارند ، سریعتر و شدیدتر پیشرفت می کند.
  • تاریخ ارسال : 1398/10/14 19:58:05 0
    7 دلیل مهم برای جویدن درست غذا
    روند جویدن به عنوان اولین قدم برای هضم مناسب محسوب می شود. جویدن خیلی سریع باعث می شود ذرات زیادی از مواد غذایی وارد معده و روده شوندکه مشکلات گوارشی را به وجود می آورند. جویدن غذا به طور کامل باعث می شود مواد مغذی بیشتری را از مواد غذایی جذب کنید ، همچنین در حفظ وزن سالم کمک می کند ، هضم آسان تر را امکان پذیر می کند و منجر به مشکلات گوارشی کمتری مانند گاز و نفخ می شود.
  • تاریخ ارسال : 1398/7/28 7:18:42 0
    تمام آنچه شما باید قبل از شروع درمان ارتودنسی بدانید
    در سال های اخیر ، ما شاهد تعدادی از فناوری های جدید و روش های درمانی در زمینه ارتودنسی هستیم. در حالی که هر کدام از جذابیت و کارآیی خاصی برخوردار هستند ، اما هنوز هم براکت سرامیکی و براکت فلزی به عنوان محبوب‌ ترین گزینه‌ها به کار گرفته می‌شوند. در حقیقت در حال حاضر علم ارتودنسی به جایی رسیده که هیچ اجباری در استفاده از یک نوع براکت ارتودنسی خاص وجود ندارد و شما می‌توانید گزینه‌های شفاف یا گزینه‌های معمولی و سنتی را انتخاب کنید.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com