روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

دیابت و سلامت دهان و دندان: آنچه شما باید بدانید


تاریخ ارسال : 1398/6/27 8:31:29 تعداد بازدید : 19,567 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

دیابت یک بیماری مزمن است که می تواند تقریباً در هر قسمت از بدن از جمله دندان ها و لثه ها تأثیر بگذارد. به همین دلیل دندانپزشکان مدیریت دیابت را در اولویت اصلی بیماران دیابتی قرار می دهند. اگرچه این یک بیماری جدی است ، دیابت قابل کنترل است و نیازی به تهدید برای سلامت دهان و دندان شما نیست. اگر مبتلا به دیابت هستید یا در معرض خطر آن هستید ، می خواهید به سلامت دهان و دندان خود توجه زیادی داشته باشید. در مورد چگونگی تأثیر دیابت بر روی دندان ها و لثه شما باید بدانید.

چگونه دیابت خطر ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان را افزایش می دهد

بیماران دیابتی که قند خونشان تنظیم نشده باشد نسبت به دیگران، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریهای لثه و از دست دادن دندان ها هستند. از طرف دیگر، عفونت های لثه می توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند و در نتیجه مهار دیابت را سخت تر کنند. بالا بودن سطح قندخون به رشد میکروب ها کمک می‌کند، یک لایه نازک چسبناک با میکروب های زیاد (به نام پلاک) روی سطح دندان ها ساخته می‌شود.  به دنبال آن لثه ‌ها قرمز، ملتهب و متورم می‌شوند. در صورت بروز چنین وضعیتی وقتی به دندان مسواک می‌زنید دچار خون ریزی از لثه می‌شوید. دیابتی ها همچنین در معرض خطر عفونت دهان و خشکی دهان هستند که می تواند درپوسیدگی دندان نقش داشته باشد.

مراقبت از دندان برای دیابت: سالم نگه داشتن دندانها و لثه ها

مراجعه به دندانپزشک شما دو بار در سال برای نظافت و معاینه باعث می شود هرگونه مشکل بهداشت دهان و دندان تحت کنترل قرار گیرد. همچنین با مصرف انسولین را طبق تجویز پزشک و  استفاده از داروها طبق برنامه تا آنجا که ممکن است قندخون را در حد طبیعی نگهدارید. رابطه بین دیابت و سلامت دهان و دندان یک جهته است ، به این معنی که دیابت و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان شما بر یکدیگر تأثیر می گذارد - بنابراین کنترل دیابت به شما در حفظ سلامت دهان کمک می کند.
 روزانه دو بار دندانهای خود را با خمیردندان فلوریداسیون و یک مسواک نرم مسواک بزنید و حداقل یکبار در روز نخ دندان بزنید. همچنین میتوانید از یک اسکرابر زبان استفاده کنید.برای دیابتی ها بهترین نوع شستشوی دهان شستشوی غیر الکلی است. دهانشویه مبتنی بر الکل باعث خشک شدن دهان می شود ، که مشکلات مربوط به دیابت را تشدید می کند.

سرانجام ، دندانپزشک توصیه می کند که از مصرف دخانیات خودداری کنید. مصرف دخانیات می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را در بیماران سالم به میزان زیادی افزایش دهد و در بیماران دیابتی نیز اثر آن بیشتر می شود.


برچسب ها
دیابت ,بهداشت دهان و دندان ,بیماری لثه و پوسیدگی دندان ,افزایش سطح قند خون ,دکتر امین گلشاه ,متخصص ارتودنسی

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/5/26 10:59:11 0
    نقش دندانپزشکان در درمان آپنه خواب
    درمان ارتودنسی می‌تواند کلیدی در درمان آپنه انسدادی خواب باشد زیرا اغلب اوقات به طور کل یا بخشی از وقف تنفسی ناشی از مشکلات ساختاری است.
  • تاریخ ارسال : 1398/9/6 12:07:10 0
    ویتامین D و دندان ها
    همه ما درباره اهمیت کلسیم در استخوانها و دندانهای سالم می شنویم ، اما در مورد رابطه ویتامین D و دندان ها به ندرت صحبت می شود .
  • تاریخ ارسال : 1398/8/13 6:54:45 0
    سلامت دهان و دندان افراد مسن
    اکنون نوبت ماست که کاری را که برای ما انجام داده اند برای والدین خود انجام دهیم. کیفیت زندگی آنها به سلامتی خوب دندان بستگی دارد و ما باید اطمینان حاصل کنیم که نیازهای دندانپزشکی آنها تا زمانی که در کنار ما هستند برآورده می شود.
  • تاریخ ارسال : 1398/6/20 8:29:05 0
    اهمیت ارتودنسی
    رفع مشکلات ارتودنسی تنها برای زیبایی دندان ها و لبخند و ایجاد اعتماد به نفس نیست، هدف اصلی ایجاد سلامت دهان و دندان است.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com