روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

آیا برای بستن فاصله بین دندانهایم به ارتودنسی نیاز دارم؟


تاریخ ارسال : 1398/6/20 7:54:43 تعداد بازدید : 19,620 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

گر بین دندانهای جلوی خود شکافی دارید ، نگران نباشید این مورد نسبتاً رایج است. گاهی اوقات به آن دیاستما گفته می شود و می تواند آنچنان جزئی باشد که فقط هنگام مسواک زدن و نخ دندان زدن متوجه آن شوید یا ممکن است چیزی بسیار بزرگتر و قابل توجه باشد.

اگر بین دندانهای جلوی خود شکافی دارید ، نگران نباشید این مورد نسبتاً رایج است. گاهی اوقات به آن دیاستما گفته می شود و می تواند آنچنان جزئی باشد که فقط هنگام مسواک زدن و نخ دندان زدن متوجه آن شوید یا ممکن است چیزی بسیار بزرگتر و قابل توجه باشد.

اما اگر فاصله دندان ها بیشتر باشد باید به متخصصین ارتودنتیست مراجعه کنید.

🔸آیا فاصله ها باعث مشکل می شود؟   

با وجودی که فاصله زیاد بین دندان ها بطور واضح یک مشکل مربوط به زیبایی است، فاصله های ایجاد شده در این حالت همچنین می تواند علت ایجاد برخی مشکلات با اهمیت در ارتباط با سلامتی دندان باشد .فضاهای پر نشده و زیاد در دندان های خلفی و پشتی باعث گیر کردن غذا، تحلیل استخوان، افزایش میزان پوسیدگی و در نهایت بوی بد دهان و مشکلات لثه ای می شود که  اهمیت بستن فضاهای بین دندانی را بیان میکند.

🔸چرا بین دندانها فاصله ایجاد میشود؟

- عدم هماهنگی اندازه استخوانهای فک با اندازه دندانها میتواند منجر به شلوغی و بهم ریختگی دندانها (و در نتیجه کج شدن آنها) و یا برعکس فاصله زیاد بین دندانها شود. اگر دندانها برای استخوان فک بیش از حد کوچک باشند بین دندانها فاصله باقی می ماند. اگر دندانها برای فک بیش از حد بزرگ باشند، دندانها یکدیگر را از جایگاه خود رانده و کج میشوند.

- گاهی اوقات برخی از دندانها ممکن است بیفتند یا کشیده شوند یا اندازه شان بیش از حد کوچک باشد. این حالت اغلب در دندانهای پیشین فک بالا (دندانهای دو طرف دو دندان جلویی) اتفاق می افتد . این وضعیت باعث میشود بین دندانهای پیشین مرکزی (دو دندان جلویی) فاصله ایجاد شود.

- برخی عادات رفتاری نیز میتوانند باعث ایجاد فاصله بین دو دندان جلویی شوند. برای مثال مکیدن انگشت دندانهای جلویی را به سمت بیرون میراند و بین آنها فاصله ایجاد میکند.

- یکی دیگر از دلایل ایجاد فاصله بین دندانها، واکنش بلع نامناسب است. بیشتر افراد در حالت طبیعی بلع، زبان خود را به کام (سقف دهان) فشار میدهند اما در برخی این واکنش متفاوت است که به عنوان فشار زبان (tongue thrust) شناخته میشود. در این حالت هنگام بلع زبان به دندانهای جلویی فشار وارد میکند نه کام. این فشار به مرور زمان دندانهای جلویی را به سمت جلو میراند و بین دندانهای جلویی فاصله ایجاد میکند.

- بیماری لثه میتواند به کاهش و پسروی استخوان تکیه گاه دندان منجر شود. در برخی افرادی که مقدار زیادی از استخوان از بین رفته است، دندان لق میشود و حرکات دندان باعث ایجاد فاصله بین دندانها میشود.

🔸گزینه های درمان من چه هستند؟

بسته به شرایط فاصله بین دندان ها، درمانها در هر فرد متفاوت خواهد بود. فاصله بین دندانهای جلویی در کودکان طبیعی  و موقتی  است اما اغلب با رويش دندانهای دائمی این فاصله بسته میشود .

1. در مواردی که  بهم ریختگی شدید دندانی وجود دارد و ترتیب دندانها هم مرتب نیست طبعا ارتودنسی دندانهای فاصله دار درمان موفقی است.
2. اگر فرنوم بلند ، علت فاصله افتادن بین دندان ها ست؛ در صورتی که در سنین پایین جراحی فرنکتومی انجام شود ، دندانها به جای خود بر می گردند و این امر خود باعث درمان فاصله بین دندانها بصورت خودبخود میشود.
3. اگر علت فاصله بین دندانی ، بیماریهای پریودنتال باشد، قطعا ابتدا باید مشکل لثه شما بر طرف شود و بعد دندانها با توجه به شرایط آنها یا اورتودنسی میشوند ، یا با درمانهای ونیر کامپوزیت و یا لمینیت سرامیکی و یا روکش کردن دندانها ، به پر کردن فاصله دندانها بپردازیم.
4. در مواردی که سایز دندانها کوچک است،  برای بستن فاصله بین دندانها میتوان از روشهای ونیر کامپوزیتی یا لامینت دندانی و یا روکش دندانها استفاده کرد.


برچسب ها
فاصله بین دندانهایم ,فاصله بین دندانها ,درمان فاصله بین دندان ها ,علت ایجاد بین دندانها ,دیاستما چیست؟ ,ارتودنسی

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/8/13 6:46:48 0
    درد دندان با منشا غیر دندانی
    تفاوتی ندارد که دندان درد شما به چه دلیل شروع شده است، حتی اگر دچار میگرن، عفونت سینوسی یا عفونت گوش هستید و دندان های شما نیز درد می کند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان های شما معاینه شوند. در بسیاری از موارد، وجود یک مشکل در خود دندان باعث می شود که همراه شدن یک بیماری ثانویه باعث تشدید شرایط دندان و بروز درد شود. در این شرایط، لازم است دندان ها معاینه شوند تا عدم وجود پوسیدگی، حساسیت دندان، تحلیل لثه و بیماری های لثه در بیمار تایید شود.
  • تاریخ ارسال : 1398/5/24 6:43:45 0
    دندانهای حساس: علل و راه حلهای رایج
    در اکثر موارد ، درد دندان حساس ناگهانی و موقتی است. این درد معمولاً هنگامی رخ می دهد که دندان ها در معرض هوای سرد یا غذاهای گرم ، سرد ، شیرین یا اسیدی قرار بگیرند.
  • تاریخ ارسال : 1398/10/14 19:54:12 0
    شکاف لب و شکاف کام
    بسته به میزان مشکل ، شکاف لب ممکن است به یک یا دو عمل جراحی نیاز داشته باشد. جراحی اولیه معمولاً تا زمانی که کودک 3 ماهه است انجام می شود. ترمیم شکاف کام اغلب در طی 18 سال به جراحی های متعدد نیاز دارد. اولین عمل جراحی برای ترمیم کام معمولاً زمانی انجام می شود که کودک بین 9 تا 12 ماه سن داشته باشد. جراحی اولیه باعث بهبود وضعیت کام می شود، در نتیجه مشکلات صحبت کردن بیمار بهود پیدا می کند.
  • تاریخ ارسال : 1398/9/16 12:14:57 0
    تاخیر در رشد دندان شیری:
    اولین دندان شیری در حدود ۶ ماهگی رشد می کند؛ هر چند که این زمان در هر نوزاد متفاوت است. معمولا دو دندان پیشین فک پایین زودتر رشد می کنند و تمام ۲۰ دندان شیری تا ۳ سالگی ظاهر می شوند.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com