روز هفته صبح عصر
چهارشنبه ها - 15 - 20

7 دلیل مهم برای جویدن درست غذا


تاریخ ارسال : 1398/10/14 19:58:05 تعداد بازدید : 18,321 مرتبه نسخه ی قابل چاپ

روند جویدن به عنوان اولین قدم برای هضم مناسب محسوب می شود. جویدن خیلی سریع باعث می شود ذرات زیادی از مواد غذایی وارد معده و روده شوندکه مشکلات گوارشی را به وجود می آورند. جویدن غذا به طور کامل باعث می شود مواد مغذی بیشتری را از مواد غذایی جذب کنید ، همچنین در حفظ وزن سالم کمک می کند ، هضم آسان تر را امکان پذیر می کند و منجر به مشکلات گوارشی کمتری مانند گاز و نفخ می شود.

1. مواد مغذی و انرژی بیشتری را از مواد غذایی خود جذب کنید

         جویدن ، غذا را از ذرات بزرگ به ذرات کوچکتر که راحت تر هضم می شوند ، تجزیه می کند. در نتیجه جذب مواد غذایی در هنگام عبور از روده راحت تر می شود.

2. وزن سالم خود را حفظ کنید

     آهسته غذا خوردن باعث می شود کمتر غذا بخورید و از افزایش وزن شما جلوگیری می کند. برای مغز حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد که متوجه شود شکم پر شده است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که آهسته غذا می خورند احساس پری بیشتری می کنند. در عین حال، ۱۰ درصد کالری کمتری مصرف می کنند.
3-تماس بیشتر با بزاق
  بزاق حاوی آنزیم های هضم کننده است ، بنابراین هرچه جویدن بیشتر شود ، آنزیم ها زمان بیشتری برای کار دارند. وجود آنزیم ها هضم را آسان تر می کند.
4-  هضم را آسان تر می کند

    هضم یک کار بسیار دشوار برای بدن شما است ، و به انرژی زیادی نیاز دارد ، به خصوص اگر مجبور به هضم غذای جویده نشده نباشید. جویدن به درستی اجازه می دهد تا معده کارآمدتر عمل کند و غذا را سریعتر تجزیه کند.

5- اهمیت جویدن برای دندان ها

    جویدن برای استخوان های نگه دارنده دندان مانند ورزش است و آنها را قوی نگه می دارد. بزاق تولید شده هنگام جویدن نیز مفید است و به پاکسازی ذرات مواد غذایی از دهان و شستشوی باکتری ها کمک می کند ، بنابراین احتمال ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان کمتر می شود.

6. کاهش باکتری اضافه در روده ها

     اگر غذا به خوبی جويده نشود، به دليل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت تر می شود. مواد غذايی هضم نشده باعث افزايش باکتری در روده ها و در نتيجه بروز علايم مختلف می شود، از جمله:

الف – باکتری بيش از حد،گاز معده و نفخ ايجاد می کند.

ب – به علت رشد بيش از حد باکتری، برخی افراد دچار اسهال يا يبوست می شوند.

ج – درد معده نيز علايم شايع رشد بيش از حد باکتری در سيستم گوارشی است.

7. از غذای خود لذت ببرید و میل کنید

    یکی از بارزترین فواید آهسته غذاخوردن این است که بیشتر و بهتر متوجه طعم غذا می‌شوید. اگر مدت زمان غذاخوردن‌تان را دو برابر کنید، بیشتر می‌توانید طعم‌، بافت و بوی غذایی را که نوش جان می‌کنید، احساس کنید. در این صورت، غذا برای شما مطبوع‌تر به‌نظر می‌رسد.


برچسب ها
جویدن درست غذا ,وزن سالم ,افزايش باکتری در روده ها ,دکتر امین گلشاه ,متخصص ارتودنسی ,کرمانشاه

مطالب مرتبط
  • تاریخ ارسال : 1398/5/24 6:43:45 0
    دندانهای حساس: علل و راه حلهای رایج
    در اکثر موارد ، درد دندان حساس ناگهانی و موقتی است. این درد معمولاً هنگامی رخ می دهد که دندان ها در معرض هوای سرد یا غذاهای گرم ، سرد ، شیرین یا اسیدی قرار بگیرند.
  • تاریخ ارسال : 1398/6/16 5:51:21 0
    درمان ارتودنسی با الاینر های شفاف
    الاینر های شفاف به عنوان براکت های نامرئی شناخته می شوند و به عنوان یکی از پیشرفت های تکنولوژیکی برای حرکت دندان های شما و تراز کردن فک برای لبخند سالم در نظر گرفته می شوند.
  • تاریخ ارسال : 1398/8/19 9:02:23 0
    لبنیات و تأثیر مثبت آن بر سلامت دندان
    مصرف منظم محصولات لبنی برای سلامتی دهان و دندان و حتی سلامت استخوان ضروری است. لبنیات سرشار از کلسیم هستند. با توجه به این‌که کلسیم نقش موثری در استحکام لثه‌ها و دندان‌ها دارد. بنابراین استفاده از لبنیات و به ویژه پنیر که سرشار از پروتئین کازئین است می‌تواند نقش موثری در سلامت لثه و دندان‌ها داشته باشد.
  • تاریخ ارسال : 1398/5/26 10:55:16 0
    آپنه خواب: ده علامت و نشانه برتر آپنه خواب
    آپنه ی خواب یک نوع اختلال خواب است و هنگامی رخ می دهد که تنفس شخص در حین خواب قطع می شود یعنی مغز و سایر اجزای بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. آپنه ی خواب یک بیماری جدی است و در طول زمان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و غیره را افزایش دهد.

دیدگاه های کاربران
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن دیدگاه :
کد امنیتی :
در صورت ارسال نظر جدید توسط کاربران دیگر ، به من اطلاع بده
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد منشی در مطب چیست؟

خیلی بد
ضعیف
عالی
تماس با ما

کرمانشاه - دبیر اعظم - كوچه دبيراعظم ( زرافشاني) - ساختمان ارشيا - طبقه دوم - واحد سوم




08337293262 -
300011122222 info@dr-golshah.com